Jak posílit imunitu: 7 tipů ke zvýšení imunity

Silnou imunitu potřebujeme nejen kvůli řádění různých neobvyklých nemocí, ale kvůli celkové odolnosti proti všem nástrahám, co nás v životě obklopují. Naše tělo si s nimi dokáže dobře poradit, pokud mu dáme podmínky k tomu, aby efektivně pracovalo s látkami a bojovalo s viry přirozeným způsobem. Jak toho dosáhnout? Inspirujte se u nás.

Jezte zelené potraviny

Zelené potraviny obsahují kyselinu listovou, betakaroten, vitamíny B, C a E, draslík, vápník, hořčík a železo. Nebavíme se jen o zelených potravinách dodávaných v kapslích či prášku (například zelený ječmen), ale také o běžné listové zelenině (kadeřávek, mangold, špenát, salát). Mezi zelené potraviny se řadí i řasy, jako chlorella a spirulina, které mimo mnoho vitamínů a minerálů obsahují také některé látky, které se běžně vyskytují v živočišných potravinách (bílkoviny, vitamín B12). Dobrým doplňkem stravy je také kvalitní zelený ječmen (sušená šťáva, nekupujte sušený drcený list!).

Tyto preparáty na rozdíl od jiných doplňků stravy dodávají skutečné živé látky, takže doslova doplňují stravu. Na umělé vitamíny si dávejte pozor a berte je s rozumem. Obzvláště si dávejte pozor na ty, které jsou už podle obalu určeny ke zvýšení imunity, protože pomáhají vytváření dalších “dobrých” buněk, načež nikdy nebylo dokázáno, že by zvýšení jejich počtu chemickou cestou lidskému tělu pomáhalo. Naopak tento postup zvyšuje riziko mrtvice.

Obsah ↑

Stravujte se zdravě

Zdravá strava je dost nekonkrétní pojem, pojďme si jej tedy rozšířit. Co by měl zahrnovat vyvážený jídelníček a čemu se vyhýbat?

V první řadě je k dobré imunitě potřeba dostatek bílkovin a nenasycených mastných tuků, načež ty nasycené přispívají opačnému efektu. Tyto “prospěšné” tuky najdete například v kukuřičném, sojovém nebo sezamovém oleji. Imunitu také zlepšíte jídelníčkem se sníženým přísunem sacharidů a dostatkem antioxidantů (betakaroten, vitamíny C a E, zinek a selen), které získáte z ovoce a zeleniny. Mezi potraviny, které byste měli zařadit kvůli antioxidantům, patří kukuřice, rajčata, červená řepa, špenát, brokolice, květák, pak také různá semínka, sušené ovoce a ořechy. Imunita potřebuje k provozu dostatek zinku, který najdete v mořských plodech, ústřicích, tmavém masu a ořeších.

Nakonec nezapomínejme na potraviny, které pomáhají na obranyschopnost akutně: česnek, kapusta, reishi, fazole, borůvky a maliny. Ovoce a zeleninu jezte ideálně vcelku a důkladně je pokousejte. Nejlépe vám pomůže po ránu, kdy si díky ovoci a zelenině můžete nastartovat metabolismus lépe, než kávou. Pomoci vám může například smoothie, müsli nebo ovesná kaše s ovocem. Pokud nemáte ovoce a zeleninu rádi, pomůžeme vám najít si nějaký ideální smoothie recept, práci vám usnadní kvalitní smoothie maker nebo odšťavňovač.

Obsah ↑

Dodržujte zásady hygieny

Zejména v chřipkových obdobích dbejte na omývání těla kvůli bakteriím a virům, jež si přinesete zvenčí. Myjte si proto ruce před jídlem, před tím, než si sáhnete venku na obličej nebo když přijdete domů z práce nebo školy, hlavně po cestě MHD. Ideální je si je i vydezinfikovat, zvláště máte-li potřebu držet se madla za jízdy MHD nebo pokud saháte na předměty ve veřejném prostoru (kliky, propisky atp.). Používejte mýdlo s antibakteriálními účinky (stačí i na přírodní bázi). Mezi nejznámější značky antibakteriálních mýdel patří například Sanitol nebo Dettol (tato značka běžně nabízí bezdotykový dávkovač). Alespoň jednou denně se sprchujte, zvláště pokud se pohybujete ve veřejném prostoru. Zvyšování rezistence proti nemocím kontaktem s bakteriemi by možná v přírodě fungovalo, ale ve městech, kde jsme ve styku s ne úplně přírodní “špínou”, riskujeme nemoci, proti kterým nemusíme být v dané situaci zrovna imunní. 

Obsah ↑

Pravidelně cvičte

Dospělý člověk by měl cvičit alespoň dvě a půl hodiny týdně. Pravidelnou pohybovou aktivitou můžete předcházet osteoporóze, rakovině a srdečním onemocněním. Cvičení protahuje svaly, zpevňuje záda, zlepšuje dýchání a krevní oběh, což jsou věci silně spojené se zdravou imunitou. Dvakrát týdně byste měli posilovat svaly, aby neochably.

A jaké pohybové aktivity můžete vyzkoušet, pokud jste doteď necvičili? Zkuste cviky na narovnání zad a celkového tělesného postoje, postupně můžete přidat lehká cvičení na bříško, čímž se vám zpevní středový “válec” v těle (a tím chráníte i svou páteř a své ploténky). Zde poslouží i lehké pilates. Pokud trpíte na zkrácené šlachy a ochablé svaly, můžete začít lehkou hatha jógou. Na krevní oběh jsou dobrá aerobní cvičení, avšak zatěžují klouby. Donedávna populární zumba zase není úplně ideální pro reprodukční systém. Nepřetěžujte se, jinak ztratíte o cvičení velice rychle zájem. Někdy platí, že méně je více. Trochu se protáhněte, zahřejte se a oběhněte krátké kolečko kolem domu, jednoduše tolik, kolik zatím stačíte nebo si dejte po ránu jeden pozdrav slunci. I krátký zdravý pohyb je prospěšnější, než žádný pohyb.

Obsah ↑

Řekněte DOST zlozvykům

Občas je dobré zopakovat i naprosto samozřejmé věci, jako je to, že vaši imunitu snižuje aktivní i pasivní kuřáctví. Pravidelná inhalace jedovatého kouře pochopitelně snižuje obranyschopnost plic. “Přidušené” plíce méně odolávají virům a dalším škodlivinám. Nikotinová náplast, po které možná sáhnete ve snaze zbavit se tohoto zlozvyku, také není pro imunitu tím nejlepším. Nikotin se váže na hemoglobin, který pak na sebe nedokáže vázat kyslík a tím pádem jej nedokáže rozvádět po těle tam, kam je potřeba. Špatné okysličení mozku způsobuje psychické problémy, neklid, zvýšené pocení a zhoršené dýchání. Tento stav může také způsobit nadměrné pití alkoholu (resp. otrava alkoholem) nebo otrava oxidem uhelnatým. Stojí za pozornost, že kouření a alkohol může způsobit totéž, co špatně udržovaný komín v domě, nemyslíte?

Obsah ↑

Srovnejte si pitný režim

Pro funkční imunitu potřebujete dostatek vody. Tvrzení, které přinesl do našeho povědomí trh s minerálními vodami, z nějž jsme si odnesli, že denně musíme vypít až 3 litry vody, byla naštěstí už vyvrácena. Nadbytek vody může způsobit selhání ledvin, proto do sebe nedostávejte litry vody, pokud si o to tělo neřekne. Pitný režim se řídí více faktory, jako je celkový zdravotní stav, vnější teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, hmotnost příjemce atp. Průměrně se doporučuje vypít alespoň 8 sklenic vody (což je něco přes 1,5 litru). Dostatek vody dokáže z těla odvést mnoho toxinů, což se vyplatí zejména při snaze o zhubnutí. Díky dostatku vody sílí svaly a zlepšuje se i peristaltika střev (a s ní i trávení a odvod odpadu z těla, což opět posiluje imunitní systém). Do pitného režimu se počítá voda, nápoje bez cukru a kofeinu, do jisté míry lze počítat kvalitní zeleninové a masové polévky. Pitný režim nepočítá kávu, čaj, sladké nápoje, energetické drinky a mléko.

Obsah ↑

Dostatek spánku

K udržení zdravého imunitního systému je dobrá i duševní pohoda: dostatek odpočinku, meditace, snížení stresu, který způsobuje vypuzování stresových hormonů, jejichž dlouhodobé působení způsobuje tvorbu nádorů, zvýšení tlaku, nechutenství a problémy se srdcem. K tomu všemu ale potřebujete i dostatek spánku. Mozek vyžaduje k bezproblémovému běhu určitý počet REM fází. Během spánku se obnovují poškozené buňky, uvolňují svaly a regeneruje celý imunitní systém.

Lidské tělo potřebuje k celkové obnově 6-8 hodin spánku a čím blíže se horní hranici přiblížíte, tím lépe. Není dobré ji zásadním způsobem překračovat. Nadbytek spánku nás dokáže taky pěkně unavit.

Budeme rádi, když nám zašlete svůj názor nebo zkušenosti.

Přidejte komentář

Enable registration in settings - general
Srovnat produkty:
  • Celkem (0)
Srovnat