Zjistěte, jak změnit trvalé bydliště během jednoho dne. Poradíme, na co nesmíte zapomenout a co dalšího je ještě potřeba zařídit. Připravte si dostatek peněz a důležité doklady – jde se na to.
Změnit nebo zrušit trvalé bydliště není nic složitého. Tuto věc zařizujeme hlavně po stěhování, ovšem někdo tuto cestu volí i pro trvalé bydliště na úřadě. Trochu nepříjemné je jen to, že si budete muset vyběhat změnu dokladů, případně se změnou obeznámit další úřady (živnostenský atd.). Jestli ale využijete Portál občana a datovou schránku, některé věci se dají vyřídit online.
Změna trvalého bydliště – formulář
Jak přihlásit trvalé bydliště? Starou dobrou cestou. Tedy osobně na úřadě. Tam budete muset vyplnit formulář – Potvrzení o změně místa trvalého pobytu. Na lístečku vyplníte své:
- jméno, příjmení,
- rodné číslo,
- předchozí adresu místa trvalého pobytu,
- novou adresu trvalého pobytu,
- datum změny.
Formulář si můžete prohlédnout na našem blogu, případně si ho stáhnout a vytisknout předem. Dostupný je také na stránkách Ministerstva vnitra. Lísteček je k dispozici i na samotném úřadu, nemusíte si ho vyplňovat předem.
Kde změnit trvalé bydliště
Jak zrušit trvalé bydliště a zaevidovat jeho změnu? Na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu. Tedy na obecní úřad, úřad městské části, úřad městského obvodu nebo na magistrát. Zde odevzdáte/vyplníte lístek s ohlášením a zaplatíte správní poplatek 50 Kč. Děti pod 15 let nic platit nemusí.
Na změnu trvalého bydliště máte podle zákona 3 pracovní dny. Jakmile se přestěhujete, měli byste na úřad co nejdříve.
Připravte si doklad o tom, že na adrese skutečně bydlíte
Pro zrušení trvalého bydliště a ohlášení nového vyplnit formulář nestačí. Úřady po vás budou chtít nějaký důkaz o tom, že na dané adrese skutečně bydlíte. Tuto skutečnost doložíte smlouvou, potvrzením nebo výpisem:
- jestli jste v nájmu, předložte nájemní smlouvu,
- když jste nemovitost koupili, ukažte výpis z katastru nemovitostí nebo kupní smlouvu s razítkem z katastru.
- To, že v místě bydlíte, můžete doložit také písemným souhlasem majitele nemovitosti s ohlášením změny místa trvalého pobytu (například když se stěhujete k partnerovi, který byt vlastní).
Toto potvrzení musí být opatřeno úředně ověřeným podpisem. Nebo poproste, ať s vámi oprávněná osoba na úřad dojde a potvrdí souhlas na přihlašovacím formuláři před zaměstnancem úřadu. Vyhnete se tak nutnosti ověřovat podpis na CzechPointu nebo u notáře.
Kromě formuláře a dokladu o tom, že v nemovitosti bydlíte, si s sebou na úřad vezměte také platný občanský průkaz.
Co dělat, když bydlíte v podnájmu?
Bydlíte v podnájmu a rádi byste si přehlásili trvalé bydliště? Nejprve si pojďme vyjasnit dva pojmy. A to rozdíl mezi podnájmem a nájmem.
- Bydlet v nájmu = máte uzavřenou smlouvu přímo s vlastníkem nemovitosti.
- Bydlet v podnájmu = máte uzavřenou smlouvu s nájemcem. V praxi to může být nájemce bytu v bytovém družstvu nebo rodinný příslušník vlastníka nemovitosti.
Když bydlíte v nájmu, jste více chráněni občanským zákoníkem. Například vás majitel nemůže vykázat bez udání důvodů. A i tak vám bude běžet výpovědní lhůta. Jestli chcete změnit trvalou adresu a bydlíte v nájmu, stačí vám vyplnit formulář a dokázat, že nemovitost užíváte (např. nájemní smlouva).
Pokudale bydlíte v podnájmu, musíte na úřadě ukázat písemný souhlas pronajímatele. Ohlašovna může navíc věc ověřovat přímo u majitele nemovitosti. Kdyby ten řekl, že o ničem neví, věc dořeší s nájemcem.
Žádost o novou občanku
Jakmile máte podanou žádost o změně trvalého pobytu (úředníci by vše měli zaevidovat do tří dnů), vaše kroky budou směřovat na oddělení s občanskými průkazy. Do 15 pracovních dnů si musíte zažádat o nový, na kterém bude aktuální adresa. Nový občanský průkaz (eObčanka) je:
- bez poplatků,
- hotový do 30 dnů.
Kdybyste náhodou pospíchali, lze na úřadě zažádat o expresní vydání dokladu buď do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů.
Co dalšího je potřeba zařídit
- Navštívit odbor dopravy. Je potřeba ohlásit změnu bydliště v registru vozidel. Stojí to 50 Kč. S sebou si vezměte malý i velký techničák.
- Dejte vědět zdravotní pojišťovně (stačí e-mailem nebo po telefonu).
- Jestli pobíráte podporu v hmotné nouzi nebo v nezaměstnanosti, nahlaste změnu na úřadu práce.
- Pokud jste v důchodu, nahlaste to skrze tiskopis na poště (pokud dostáváte důchod tam) nebo ohlaste změnu na ČSSZ (jestli vám posílají peníze na účet). Tiskopis najdete na ePortálu ČSSZ.
Jestli podnikáte, změnu trvalého pobytu na živnostenský úřad hlásit nemusíte. Kdybyste ale měnili také sídlo podnikání, tak na ŽÚ musíte. Oznamíte jim změnu a zaplatíte 100 Kč poplatek.
Změna bydliště se hlásí také bance, lékařům, zaměstnavatelům, operátorům – zkrátka všude tam, kde je tento údaj důležitý a kde jste ho hlásili.
Změna trvalého bydliště dítěte
Za dítě mladší 15 let vyřizuje změnu bydliště zákonný zástupce. Platí stejná pravidla jako v předchozích kapitolách.
A jak je to s novorozenci?
Trvalé bydliště novorozence se automaticky určuje podle místa trvalého pobytu jeho matky v době narození. V tomto případě tedy není nutné obíhat úřady a dítě registrovat.