Barvy mohou uklidňovat nebo naopak stimulovat. Podporovat pocit tepla a bezpečí i vyvolávat agresi. Je to proto, že každá barva je tvořená jinou vlnovou délkou elektromagnetického záření, která působí na lidské tělo i psychiku. Psychologie barev je součást studia obecné psychologie, jejímž předmětem zkoumání je vliv barev na psychiku člověka a individuální preference barev. Jaké poznatky z této psychologické disciplíny můžete využít v běžném životě?
Význam barev
V naší západní globalizované společnosti jsou barvám přisuzovány různé vlastnosti a účinky. Některé pramení z psychologických výzkumů, některé vychází z čínského učení feng shui a dalších zdrojů. S významem a působením barev pracují různé další obory jako interiérový design a architektura, medicína a hlavně marketing.
Červená
- Červená barva stimuluje sympatikus a kosterní svalstvo, zrychluje puls a zvyšuje krevní tlak. Souvisí s vitalitou a sílou. Symbolizuje životní teplo, lásku, vzrušení, vášeň a naléhavost. Zvyšuje chuť k jídlu.
- Je to nejoblíbenější barva batolat. Její oblíbenost ustupuje s průběhem školní docházky.
- Používá se u výrobků a firem spojených s jídlem, zejména pálivým, a u služeb spojených s erotikou
Oranžová
- Reprezentuje barvu žáru a vycházejícího slunce. Je to barva života a kontaktů. Vyjadřuje dynamiku, mladost, zdraví, veselost a optimismus. Působí na člověka optimisticky a energicky. Pomáhá v boji s depresí, protože probouzí radost a nadšení.
- Patří mezi nejméně oblíbené barvy u lidí.
- Využívá se v nemocničních zařízeních, zvlášť na dětském oddělení a oddělení šestinedělí.
Žlutá
- Má blízko k slunečnímu svitu. Prospěje, když se cítíte mentálně otupělí, protože je spojována s intelektem a logickým myšlením. Je to barva veselá, jasná a povzbuzující. Napomáhá komunikaci a boji proti strachu. Podporuje inspiraci a vede k vyšším výkonům.
- Měla by se používat v kuchyni, kde podporuje smysly, a v komunikačních uzlech.
Zelená
- Stimuluje parasympatikus a hladké svalstvo. Zelená se nachází uprostřed barevného spektra a udržuje rovnováhu mezi teplými a studenými barvami. Je protikladem aktivní červené, nevzrušuje, působí vyrovnaně. Je to barva přírody a zdraví.
- Evokuje čerstvost a zdraví, proto ji volí firmy zabývající se léčbou, wellness, relaxací apod.
Modrá
- Zpomaluje nervové procesy, uklidňuje kosterní svalstvo. Představuje sounáležitost, empatii a klid. Evokuje bezpečí a serióznost.
- Je to jedna z nejoblíbenějších barev u mužů i celkově.
- Modrá barva je oblíbená v ložnicích, protože snižuje pocitovou teplotu a uklidňuje.
Fialová
- Vzniká smícháním modré a červené, takže sjednocuje impulzivní náboj červené a klid modré a symbolizuje spojení protikladů. Působí tajemně a evokuje královský stav, tedy i kvalitu.
- Oblíbená je u teenagerů, homosexuálů a těhotných žen.
- Využití v interiéru je rozporuplné, protože působí extravagantně. Ve vhodné kombinaci působí luxusně. Pozor, kombinace se žlutou značí schizofrenii.
Bílá
- Nejsvětlejší barva, která má nejblíže světlu. Zesiluje účinek každé barvy, se kterou je použita.
- Symbolizuje nevinnost a čistotu.
- Na západě ji oblékají nevěsty a malé děti na křest. Zároveň se však spojuje se syndromem bílého pláště. Proto lékaři a zdravotníci začínají nosit barevné pracovní úbory.
V Číně je bílá barvou smutku, která se používá převážně při pohřbech. Bílé šaty a klobouky tedy symbolizují truchlení. Bílá ozdoba ve vlasech přináší neštěstí. Vplétaly si je do vlasů totiž vdovy, aby daly najevo svůj rodinný stav.
Černá
- Neguje barvy a představuje protiklad všeho pozitivního. Může podporovat depresi, ale také uzemnit a zklidnit vysoce citlivé lidi.
- V západní společnosti je to barva smutku.
- V kombinaci s bílou působí luxusně, čistě a minimalisticky. Proto ji firmy mají v logu.
Vnímání barev a počátky jejich zkoumání
V literatuře se často objevuje příhoda, jak jistý průmyslník uspořádal slavnostní večeři. Hosty přivítala příjemná vůně a s chutí zasedli ke stolu. Jenže se náhle rozsvítilo červené světlo. Maso vypadalo pořád lákavě, šťavnatě a čerstvě, ale špenát byl najednou černý a brambory červené. Osvětlení se změnilo na modré a najednou maso už lákavé nebylo, ale vypadalo plesnivě, stejně jako brambory. Hostům se do jídla přestalo chtít. Žluté světlo situaci nezachránilo, protože víno vypadalo jako černý olej a tváře spolustolovníků se zdály mrtvolné. Hosté ztratili chuť k jídlu, přestože si uvědomovali, že je pouze šálí zrak. Až po rozsvícení klasického bílého světla se po chvíli rozproudila diskuse a vrátila se dobrá nálada i chuť k jídlu.
Stejně tak BBC v jednom ze svých dokumentů ukazovala, že jídlo chutná lépe, když má barvu asociovanou s jedlými věcmi v přírodě. Červený i zelený puding při pokusu respondentům chutnal mnohem lépe než zářivě modrý.
Paleta barev: Jak vybrat interiérové barvy
Jakmile řešíme výběr vybavení interiéru, oblečení a podobně, pomůže nám dvanáctidílný spektrální kruh, který rozděluje barvy na:
Primární (základní) barvy: červená, modrá a žlutá
Sekundární: vznikají smícháním dvou primárních barev ve stejném poměru (modrá + červená = fialová, modrá + žlutá = zelená, červená + žlutá = oranžová)
Terciální: vznikají smísením primární a sekundární barvy ve stejném poměru
Podle vzájemného umístění na kruhu také poznáme, jestli jsou barvy komplementární, tedy se doplňují nebo kontrastní, tedy je využijeme pro zvýraznění. Ukazuje také jestli jsou barvy studené nebo teplé (ty se hodí do hygge domácností).Pro laiky je výhodné se držet pravidla 3 barev.
Test barev
Bohužel (nebo bohudík), není prokázané, že by preference barev odhalovala osobnost člověka. Vnímání barev je totiž značně subjektivní a je podmíněno nejen kulturně, ale i rasově. Přesto jsou psychologové schopni učinit nějaké všeobecné závěry na základě barevných preferencí. K tomu jsou využívány psychologické testy barev. Zatímco Lüscherův barvový test, který je klinicky využíván od roku 1947 a byl od té doby přeložen do 27 jazyků, je uznávanou metodou využívanou, byť s jistou opatrností, dodnes. Takový test Barvy života je neověřená psychodiagnostická metoda, před kterou varuje Unie psychologických asociací ČR a považuje ji nejen za nefunkční, ale dokonce škodlivou pro klienty.