Marie Kondo vytvořila hotový kult. Učí nás, jak si zorganizovat prostor a vnést řád do domácnosti i svého života. Ať už patříte mezi zapálené fanoušky nebo se s metodou KonMari teprve seznamujete, sepsali jsme pro vás nejdůležitější pilíře a praktický návod, jak na to.
Kdo je Marie Kondo?
Marii Kondo se někdy přezdívá KonMari. Pochází z Japonska, narodila se v roce 1985 a živí se v úklidových službách. Říká o sobě, že je úklidová konzultantka. Učí lidi, jak si udělat pořádek ve vlastních věcech a jak je efektivně uspořádat, tak aby se v prostoru cítili příjemně a měli vše pěkně po ruce.
Co je klíčem k úspěchu během úklidu podle Marie Kondo? Ponechte si pouze ty věci, které vám působí radost.
Úklid podle Marie Kondo v mnohém vychází z nauky Feng Shui a minimalismu. V jádru je očištění prostoru od nepotřebných věcí. A následné uspořádání těch, bez kterých se neobejdeme.
Aby byl úklid opravdu účinný, je potřeba vše vzít „od podlahy“ a opravdu důkladně. Díky tomu si ulehčíte i budoucí průběžné uklízení. Japonci jsou obecně úsporní a věcí si váží. Pokud mohou, snaží se předměty používat znovu a nevyhazovat je. Na druhou stranu si ale životní prostor nezamořují zbytečnostmi.
S Marií Kondo se setkáte na sociálních sítích (Instagram: @mariekondo). Také vydala několik knih, nejpopulárnější je Marie Kondo – Zázračný úklid.
Uklízení podle Marie Kondo
Úklid Marie Kondo je ideální postup pro velký jarní úklid. Ale i kdykoliv jindy, když se cítíte stísněni ve své domácnosti a chcete si prostor lépe uspořádat. Mnoho lidí se v tomto stylu uklízení opravdu našlo, je z toho nejen trend, ale i životní styl.
Metoda KonMari předpokládá, že se pořádek v bydlení odrazí na harmonické atmosféře doma a také na celkové spokojenosti. Díky Marii zjistíte, jak vrátit řád do své domácnosti, a třeba i do svého života. Její videa a pořad na Netflixu působí jako forma meditace.
Metoda Marie Kondo spočívá v následujícím:
- Fáze: Zbavte se věcí, které nepotřebujete. Projděte svou domácnost věc po věci. A u každé si uvědomte, zda vám stále přináší radost, používáte ji či ji nosíte. Předměty, které pro vás nic neznamenají nebo si je schováváte na dobu, až budete hubenější, či snad pro strýčka příhodu, vyhoďte.
- Fáze: Přemýšlejte, kde a jak budete skladovat věci, které jste si ponechali. Jelikož jste po vytřídění získali volný prostor, máte mnohem větší možnosti.
Na skladování věcí má Marie Kondo vlastní techniku. Nejen, co se týče oblečení, ale i ohledně kuchyně, drogerie, kosmetiky atd. Jak harmonicky uspořádat prostor podle metody KonMari si povíme v následujících kapitolách.
Jak uklidit podle KonMari krok za krokem
Vyhraďte si pro úklid dostatek času
Generální úklid nějaký ten čas zabere. Doporučuje se začít během volného odpoledne nebo o víkendu, kdy máte dostatek prostoru sami pro sebe. Vůbec nejlepší je, když jste doma úplně sami. Projdete totiž všechny místnosti krok za krokem a v domácnosti bude pěkný chaos.
Jestli bydlíte ve velkém domě nebo bytě, rozdělte si úklid na etapy. Nikde není vytesáno, že vše musíte zvládnout během jediného odpoledne. Naopak. Na úklid Marie Kondo je lepší klid a žádný stres.
Změňte svůj pohled
Úklid není nutné zlo, ale prostředek k cíli. Jestli ho nemáte rádi a otravuje vás, uvědomte si, že to děláte nejen z estetických důvodů. Tak například prach je nebezpečný – může vám spustit alergie i ve vyšším věku. To samé platí o bytovém textilu, i ten je potřeba pravidelně měnit.
A takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna. Váš cíl je být zdravý a cítit se v domácnosti spokojeně. A úklid vám s tím pomůže.
Postupujte místnost po místnosti
Marie Kondo začíná úklidem šatníku. Tam totiž většinou najdete nejvíc věcí, které nepotřebujete. A není tak těžké se rozhodnout. Následující postup aplikujte ve všech místnostech:
- Vykliďte kompletně celý úložný prostor.
- Procházejte předměty kus po kuse. Položte si otázku, zda danou věc opravdu potřebujete/chcete.
- Rozhodujte se intuitivně. To znamená podle toho, co vám první přijde na mysl. Zbytečně nad tím nedumejte. První myšlenka je většinou ta správná.
- Potřebné věci dejte stranou. Ty, co chcete vyhodit, rovnou odkládejte do připravených pytlů, krabit ad.
Po šatníku byste se měli vydat do knihovny, pracovny a obývacího pokoje. Vytřiďte zbytečné papíry. Úřední dokumenty přehledně uspořádejte.
Následuje koupelna a kuchyně. Při třídění věcí se zaměřte nejen na drogerii a kosmetiku, ale i na nádobí a další kuchyňské předměty. Kuchyň přeorganizujte tak, abyste měli nejpoužívanější věci hned po ruce. Nedoporučuje se hromadit jídlo. Mějte doma jen to, co v brzké době spotřebujete.
Úplně na konec si nechte upomínkové předměty a krabice s věcmi, ke kterým máte vztah. Zbavit se jich může být těžké, ale žít v přeplněném prostoru rozhodně neprospívá. Možná najdete někoho jiného, komu by udělaly radost.
Japonci jsou šetrný národ. Inspirujte se! Zamyslete se, jestli nemůžete nějaké předměty ještě znovu využít a vyrobit z nich něco užitečného. Oblečení nevyhazujte, darujte ho nebo odneste do kontejnerů na textil. To samé platí o knihách a starých CD, antikvariáty je rádi přijmou. Nebo vsaďte na knihobudky.
Naučte se organizovat prostor
Uklízejte nikoliv podle místa, ale podle kategorií. Tedy nebudete uklízet koupelnu, ale drogerii v koupelně. Ne kuchyň, ale skříňku s dózami a kořením. A postupně uklidíte celý prostor.
Zabráníte tak tomu, že by se vám věci povalovaly jednou tady a za týden zase jinde. Naopak, každý předmět bude mít vlastní místo. To je důležité i při úklidu podle Feng Shui. Dobrá organizace předejde také zbytečným nákupům toho, co už vlastně jednou máte, ale nemůžete to najít.
Trápí vás nedostatek prostoru? Díky Marii Kondo zjistíte, že ho máte přesně tolik, kolik potřebujete. Stačí jen nehromadit nepotřebné věci a sentimentality.
Věci, které jste si nechali, je potřeba efektivně uspořádat. Asi nejznámější je skládání podle Marie Kondo. Oblečení se skládá do úhledných kvádrů, které se ukládají vertikálně. Tedy v šuplících nevznikají komínky, tak jak jsme zvyklí. Snadněji tak najdete to, co hledáte. A nestane se vám, že si komínek zboříte pokaždé, když budete chtít vyndat něco zespodu. Navíc to šetří místo.
Používejte organizéry prostoru. V klasických šatních skříních to mohou být úložné boxíky, kam vyskládáte složené oblečení. Dále různé pořadače, organizéry, dózy, sklenice do kuchyně, koupelny i obývacího pokoje. Usnadníte si utírání prachu a domácnost bude perfektně uspořádaná.
Kromě tematického organizování využijte i organizaci podle velikosti. To se týká hlavně různých drobností. Malé věci k malým, větší k větším. Jako když jdete do kopce. Postupujte vždy zleva doprava. Nalevo začínají menší věci, směrem doprava se zvětšují. Například tyč s ramínky – nalevo dejte krátké halenky, pokračujte přes šaty, delší košile a skončete u dlouhých kabátů.
Marie doporučuje organizovat i na základě barev. To využijete při organizaci šuplíků s oblečením a spodním prádlem. Dál od vás přijdou tmavé barvy, blíž k vám světlé. Při horizontální organizaci (v poličce, na tyči s ramínky) zase tmavší barvy umístěte nalevo, směrem doprava se kompozice rozjasňuje.
Neuklízejte každý den. Co to znamená?
Marie Kondo říká, abyste neuklízeli každý den. Ale tím rozhodně nemyslí, že nemáte denně otřít kuchyňskou desku, stůl v jídelně nebo vyluxovat koberec po mazlíčkovi. Udržovat čistotu je důležité. Pouze doporučuje, abyste se každý den nepouštěli do důkladnějšího třídění a organizovaní věcí. Jinak z toho začnete být otrávení. Úklid by měl přinášet hlavně radost.
5 činností pro spokojenější život
Zaujala vás metoda KonMari? Můžete jít ještě dál a udělat z toho svůj životní styl. Vyzkoušejte následujících 5 tipů od Marie Kondo a pozvěte harmonii do vašeho života.
- Každé ráno důkladně vyvětrejte. Vpustíte tak čerstvou energii do domácnosti a povzbudíte sami sebe.
- Ranní nápoj pro radost. Dopřejte si jako první ranní nápoj to, co vás příjemně naladí a usnadní start do nového dne.
- Děkujte za to, co vlastníte. Marie Kondo radí, abyste cítili vděčnost k předmětům, které používáte a vědomě jim za to děkovali. Když po celodenním nošení ukládáte kabelku nebo batoh do skříně, uvědomte si, jak jsou vám prospěšné.
- Než půjdete spát, obnovte pořádek. Vraťte všechny věci tam, kam patří. Drobný úklid vám pomůže s přípravou na další den a zajistí, že nebudete myšlenkami lpět na nedokončené práci. Tento postup se dá udělat i ráno před odchodem do práce.
- Zamyslete se nad zakončeným dnem. Vyhraďte si chvíli před spaním a uvědomte si, co vám během dne udělalo radost.