Našli jste parádní boty na zahraničním e-shopu. Jenže se bojíte, že kdyby vám neseděly, zaplatíte majlant za vrácení? Nebojte se a směle objednávejte. Poradíme vám, jak zboží zaslat zpátky do e-shopu a nezaplatit ani korunu.
Díky PayPalu a jejich službě proplacení nákladů na vrácení zboží můžete bez obav objednávat ze zahraničních e-shopů. Vaše platba bude v bezpečí a když vám zboží nesedne, zboží zašlete zpět a PayPal vám poštovné zaplatí.
Jak vrátit zboží do e-shopu zadarmo
1. Založte si PayPal
Pokud PayPal ještě nemáte, založte si účet. Není to nic složitého. Jen vyplníte e-mail, údaje o sobě a vytvoříte si heslo. Pak přidáte svou kartu, kterou budete platit na internetu. Webové stránky PayPalu vše vysvětlují srozumitelně a v češtině.
Paypal je jeden ze způsobů, jak platit kartou na internetu. Zjednodušeně řečeno to je internetová peněženka, díky které nemusíte sdílet údaje ze své karty přímo s obchodníkem. Tím se snižuje riziko zneužití karty. Všeobecně se doporučuje pro bezpečné nákupy na internetu a zejména pro nakupování v Číně využívat PayPal nebo podobnou službu.
2. Aktivujte si proplacení nákladů na vrácení zboží
PayPal nabízí uživatelům proplacení nákladů na vrácení zboží. Tuto službu je potřeba si aktivovat na stránce paypal.eu/returns. Služba je zdarma, platí i pro zahraniční e-shopy a můžete ji využít až 12× v kalendářním roce.
3. Objednejte si zboží a zaplaťte přes PayPal
Když si budete objednávat zboží, zaplaťte celou částku přes PayPal. Většina zahraničních e-shopů tuto variantu automaticky nabízí.
4. Zažádejte o proplacení nákladů na vrácení zboží
Pokud zjistíte, že vám zboží skutečně nesedne a chcete ho vrátit, přihlaste se do svého PayPal účtu. Rozklikněte svou objednávku a klikněte na „Požádat o proplacení nákladů na vrácení zboží“. Tam uvedete důvod vrácení a způsob, jak jste za dopravu zaplatili.
5. Dodejte potřebné doklady
Upozorňujeme, že abyste měli nárok na proplacení poštovného, budete muset prokázat, že jste zboží skutečně vrátili na adresu e-shopu a kolik jste za to zaplatili.
Proto si vyfoťte:
- účtenku za dopravu
- zabalený balík s nalepeným adresním štítkem
Jak poslat balík do zahraničí
Počítejte s tím, že při vracení do zahraničního e-shopu, budete muset poštovné nejprve uhradit sami a následně požádat PayPal o proplacení. Některé české i zahraniční e-shopy nabízejí dopravu zpět zdarma, ale zpravidla se to týká jen vnitrostátních zásilek.
Jakého dopravce pro odeslání balíků zvolíte, záleží na vás. PayPal nepodmiňuje proplacení nákladů na vrácení zboží konkrétním dopravcem. Pouze limituje maximální možnou částku k proplacení na 820 Kč.
I když vám PayPal poštovné proplatí, takže bude ve výsledku zdarma, určitě bude lepší za něj zaplatit co nejméně. Ať si v mezičase zbytečně neblokujete vlastní peníze.
Jako nejpraktičtější se jeví PPL a služba Balík pro tebe, jelikož:
- Objednací formulář vás krásně navede. Zvolíte zemi adresáta, rozměry zásilky, způsob dodání balíku do přepravy (vyzvednutí kurýrem nebo osobní doručení na PPL Parcelshop).
- Pro běžné zboží vyjde odeslání PPL levněji než třeba u České pošty.
U České pošty existuje celá řada možností odeslání. Musíte se dobře orientovat v ceníku a podmínkách jednotlivých služeb, abyste zbytečně neplatili službu, kterou nevyužijete (třeba prioritní dodání) a naopak vám nechyběla služba, kterou je lepší mít (třeba pojištění zásilky na hodnotu obsahu).
Pokud chcete zasílat zboží do e-shopu Českou poštou, tak si dejte pozor, že „Standardní balík do zahraničí“ je pojištěný pouze na 1 243 Kč plus 140 Kč za každý započatý kilogram. Pokud tedy vracíte dražší zboží, raději zvolte jiný způsob odeslání, např. „Cenný balík do zahraničí“ nebo „Obchodní balík do zahraničí“.
Příklad: Odesíláme krabici s botami v hodnotě 3 000 Kč vážící 1,5 kg do Německa
- PPL ParcelForYou International M: vyjde na 312 Kč a zásilka je pojištěná až do hodnoty 20 000 Kč.
- Česká pošta: vyjde na 590 Kč (Výpočet ceny: Standardní balík – ekonomický 578 Kč + příplatek za cenný balík 4 Kč za každých započatých 1 000 Kč z ceny, tedy 4×3=12 Kč)
14 dní na vrácení zboží
Spotřebitel má v celé Evropské unii právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů, pokud nakoupil zboží na dálku. To znamená:
- přes internet
- po telefonu
- při podomním prodeji
Pozor na výjimky z tohoto pravidla. Do 14 dnů nelze vrátit např. lístky na kulturní akce, letenky, jízdenky a hotelové rezervace na konkrétní den. Stejně tak nelze vrátit elektronický obsah jako jsou knihy, filmy a hudba, pokud jste si je už stáhli.
Tato 14denní lhůta vám dává prostor si zboží zakoupené na dálku vyzkoušet a v případě, že nesplňuje vaše očekávání, ho bez udání důvodu vrátit zpět do e-shopu. Tato možnost se hodí zejména při nakupování bot a oblečení, které si při nákupu přes internet nemůžete vyzkoušet.
Kdo platí poštovné při vrácení zboží?
To, že máte nárok zboží bez udání důvodu vrátit, však neznamená, že nemusíte platit dopravu zpět k prodejci. Právě naopak, náklady na zpáteční dopravu bezvadného zboží hradí spotřebitel. Avšak prodejce by ho o tom měl informovat ve smluvních podmínkách. Pokud tak neučiní, hradí zpáteční dopravu prodejce.
Někteří prodejci nabízejí zpáteční dopravu zdarma buď neustále nebo alespoň občas jako marketingovou podporu prodeje. Zpravidla to funguje tak, že při vrácení zasílají předplacený kód pro využití jimi nasmlouvaného dopravce jako je třeba Zásilkovna nebo PPL.
Někdy se stane, že vaše objednávka nedorazí v pořádku. Například v balíčku najdete zelený svetr, přestože jste si objednali červený. Nebo se vám švy na botě zdají křivé. V tom případě se jedná o reklamaci a dopravu zpět platí prodejce. Je však potřeba komunikovat, že nevracíte zboží bez udání důvodu, ale jako reklamaci, a požadujete vrácení poštovného.