Kamery do auta
Autokamery nebo někdy se setkáme i s označením Dashcam nebo černé skříňky se těší čím dál větší oblibě. Bývají rozšířenou výbavou podobně jako autorádia, klimatizace nebo handsfree sady. Jejím hlavním úkolem je neustálé snímání okolního dění a samotného prostoru před autem, okolo auta nebo i za autem. Nahrávané záznamy jsou postupně ukládány na paměťovou kartu pro zpětné sledování a případnou kontrolu nebo svědectví při výpovědi u nehody.
Níže naleznete vybrané kamery do auta, které jsme mezi sebou porovnali včetně parametrů a funkcí a dále pomocí celkového srovnání poskytli hodnocení ke každé z nich. Pod výčtem nejlepších kamer naleznete nákupního rádce, který vám pomůže při výběru té správné kamery pro vás.
- Optická stabilizace
- Velké rozlišení videa
- Detekce jízdních pruhů
- Chybí displej
- Chybí noční režim
- Nelze připojit zadní kamera
- Možnost připojení zadní kamery
- 60 snímků za sekundu (FPS)
- Maximální velikost paměťové karty 128 GB
- Chybí optická stabilizace
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Detekce rozjíždění auta před vámi
- Velký pozorovací úhel
- Velké rozlišení videa
- Chybí optická stabilizace
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Nelze připojit zadní kamera
- Zadní kamera v balení
- Velký pozorovací úhel
- Detekce jízdních pruhů
- Chybí optická stabilizace
- Chybí Wi-Fi
- Detekce železniční přejezdy
- 60 snímků za sekundu (FPS)
- Velký pozorovací úhel
- Chybí optická stabilizace
- Nelze připojit zadní kamera
- Chybí Wi-Fi
- Detekce jízdy na červenou
- Velký pozorovací úhel
- Velké rozlišení videa
- Chybí optická stabilizace
- Nelze připojit zadní kamera
- Chybí Wi-Fi
- Zadní kamera v balení
- Maximální velikost paměťové karty 128 GB
- Velký pozorovací úhel
- Chybí optická stabilizace
- Chybí funkce WDR
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Hlasové ovládání
- Velké rozlišení videa
- Detekce jízdních pruhů
- Chybí optická stabilizace
- Nelze připojit zadní kamera
- Chybí Wi-Fi
- Maximální velikost paměťové karty 128 GB
- Detekce čelního střetu
- Detekce rozjíždění auta před vámi
- Chybí optická stabilizace
- Chybí detekce rychlostních radarů
- Nelze připojit zadní kamera
- Pořizování fotografií
- Detekce rychlostních radarů
- Detekce jízdy na červenou
- Chybí optická stabilizace
- Nelze připojit zadní kamera
- Chybí Wi-Fi
- Hlasová ovládání - pouze anglicky
- Detekce čelního střetu
- Velké rozlišení videa
- Chybí detekce rychlostních radarů
- Nelze připojit zadní kamera
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Wi-Fi
- Detekce jízdních pruhů
- Detekce pohybu
- Chybí GPS modul v základní výbavě
- Chybí detekce rychlostních radarů
- Nelze připojit zadní kamera
- Hlasová ovládání - pouze anglicky
- Velké rozlišení videa
- Wi-Fi
- Chybí detekce rychlostních radarů
- Nelze připojit zadní kamera
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Hlasová ovládání - pouze anglicky
- Wi-Fi
- Provozní teplota -20-60 °C
- Chybí detekce rychlostních radarů
- Nelze připojit zadní kamera
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Hlasové ovládání
- Detekce vozidel
- Maximální velikost paměťové karty 128 GB
- Nízká kapacita baterie
- Chybí detekce jízdních pruhů
- Chybí detekce rychlostních radarů
- Zadní kamera v balení
- G-senzor
- Detekce pohybu
- Chybí noční režim
- Chybí funkce WDR
- Chybí noční režim displeje
- Velký pozorovací úhel
- Dotykový displej
- Wi-Fi
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Chybí GPS modul v základní výbavě
- Maximální velikost paměťové karty 32 GB
- Optická stabilizace
- Detekce pohybu
- Funkce WDR
- Chybí detekce jízdních pruhů
- Chybí GPS modul v základní výbavě
- Maximální velikost paměťové karty 32 GB
- Hlasová ovládání - pouze anglicky
- 60 snímků za sekundu (FPS)
- Velký pozorovací úhel
- Chybí detekce jízdy na červenou
- Chybí detekce pohybu
- Chybí GPS modul v základní výbavě
Nejprodávanější kamery do auta
Jak jsme hodnotili autokamery?
V tomto srovnání jsme se zaměřili na tři důležité kategorie: nahrávání, funkce a obsluha a jízdní asistenti.
Nahrávání
V této části jsme se celkově zaměřili na důležité parametry při výběru autokamer, jako jsou rozlišení, typ rozlišení, FPS frekvence, pozorovací úhel, funkce WDR a zdali je možné pořizovat fotografie z nahrávaného záznamu. Menší váhou jsme hodnotili parametry jako noční režim, optická stabilizace, video formát nebo zdali má kamera v balení zadní kameru.
Funkce a obsluha
U funkce a obsluhy jsme kladli důraz na tyto parametry: G-senzor, detekce pohybu, GPS v balení. Zdali kamery disponují funkcí automatické zapnutí a jaká je maximální podporovaná velikost paměťové karty. Parametry, kterým jsme dali menší váhu při rozhodování jsou: menu v češtině, Wi-Fi, cyklické natáčení a zdali disponuje kamera mikrofonem a popřípadě další bližší informace o baterii.
Jízdní asistenti
V této sekci jsme se zaměřili na tyto důležité asistenty: detekce jízdních pruhů, detekce vozidel a detekce rychlostních radarů. Naopak menší váhou jsme srovnávali detekce jízdy na červenou, čelního střetu, rozjíždějícího automobilu nebo funkce hlasové varování.
Jak vybrat tu vhodnou kameru do vašeho auta?
V tomto nákupním rádci se celkově zaměříme na vlastnosti a důležité funkce, které by měli být rozhodující při výběru autokamer.
Rozlišení videa a typ rozlišení
Obecně zde platí, že čím vyšší rozlišení bude kamera mít, tím kvalitnější a ostřejší záznam budete mít k dispozici vy. Tyto parametry se udávají v pixelech (px). Parametr 2560×1080 px disponuje velkým rozlišením videa a uvádí se jako Full HD (Full High Definition). Je to velmi kvalitní formát nahrávaného videozáznamu. Naopak 1280×720 px jsou považovány za minimální parametry vhodné pro dobré rozlišení nahrávaného záznamu. Obecně nižší rozlišení není dostačující pro dobrou identifikaci drobnějších detailů (SPZ a podobně).
Pozorovací úhel neboli rybí oko
Úhel záběru je jeden z nejdůležitějších parametrů při výběru kamery do auta. Platí zde pravidlo, že čím větší pozorovací úhel zvolíte, tím kamera zabere co největší možné zachycení dění okolo vozidla, například včetně chodníku, dopravních značek a podobně. Ideální rozmezí, které je vhodné pro dodržení těchto parametrů je ideální v rozsahu 130° až 150 °. Naopak u těch větších úhlů, nad 150 °, vzniká efekt zvaný rybí oko a klesá tím kvalita obrazu v detailech, protože záběr je o hodně větší.
FPS frekvence
Počet snímků za sekundu (FPS – Frames per second) je frekvence záznamu čili frekvence snímání. A jejím hlavním úkolem je postarat se o to, aby byl zajištěn, co možná nejplynulejší záznam. Některé levné modely autokamer disponují frekvencí 15 nebo 25 snímků za sekundu, což jsou nevyhovující parametry, protože výsledný obraz bude trhaný a nesouvislý. Tyto kamery budou stačit méně náročným uživatelům. Optimální volba mezi cenou a kvalitou je parametr 30 FPS (snímků za sekundu). Některé kamery mají frekvenci až 60 snímků za sekundu. Zpravidla jsou to kamery kvalitnější, dražší a disponují rozlišení FULL HD. Ty potěší i ty nejnáročnější uživatele.
Ukládání dat a další možnosti
Dostatečně velká paměť by měla být také rozhodujícím parametrem při výběru kamer. Nahrávané záznamy je možné ukládat do interní paměti kamery nebo velikost rozšířit o paměťovou kartu. Ty nejvíce podporované paměťové karty jsou MicroSD. Ale vždy se řiďte doporučením výrobce. Většina autokamer také uvádí informace o maximální podporované velikosti paměťové karty.
Obecně se udává tento model srovnání velikosti paměťových karet a délkou záznamu v HD a ve Full HD. Tyto dodané hodnoty prosím berte jako orientační, protože se budou lišit mnoha dalšími parametry (způsob komprese videa, velikost rozlišení a podobně).
- Paměťová karta 16 GB – HD záznam až 7,2 hodin, Full HD záznam až 3,5 hodiny.
- Paměťová karta 32 GB – HD záznam až 14,5 hodiny, Full HD záznam až 7 hodin.
- Paměťová karta 64 GB – HD záznam až 29 hodin, Full HD záznam až 14,3 hodin.
- Paměťová karta 128 GB – HD záznam až 58,1 hodin, Full HD záznam až 29 hodin.
Cyklické natáčení
Pokud se obáváte, že budete muset promazávat záznamy, aby se vám třeba nezastavilo nahrávání a nebo jste nepřišli o důležité informace a okolnosti, zcela jistě si pořiďte kameru s funkcí cyklické natáčení. Funguje na principu časové smyčky, a proto se vám nahrávání nezastaví. Laicky řečeno automaticky se vám začnou nejstarší záznamy přehrávat a nahrazovat novými.
G-senzor
V souvislosti s tímto tématem je vhodné ještě zmínit funkci G-senzor. Je to speciální senzor, který zaznamenává otřesy a nárazy. V případě většího nárazu se záznam uzamkne a uchrání před vymazáním, poškozením nebo přepisem.
Pořizování fotografií
Většina modelů palubních kamer umí nejen ukládat souvislé nahrávání videí, ale umí pořizovat i fotografie, jako klasický fotoaparát. Obvykle mají fotografie formát JPEG a její rozlišení je závislé na každém modelu.
Připojení k PC nebo telefonu
Okrajově ještě můžeme zmínit i fakt, že některé autokamery je možné připojit k počítači pomocí USB kabelu a nebo je možné připojení pomocí Wi-Fi (bezdrátové technologie), díky které spárujeme autokamery s mobilním telefonem, tabletem či notebookem. Pokud to kamera podporuje je možné záznamy přehrávat právě v těchto chytrých zařízeních.
Funkce WDR
Technologie WDR (Wide Dynamic Range) poskytuje zlepšení kvality snímaného obrazu a dokáže zachytit vysoké detaily a vylepšit kontrast mezi světlem a tmou.
Napájení z autozapalovače a zabudovaná baterie
Kamery při nastartování vozidla jsou napájeny konektorem z autozapalovače. Díky tomu není až tolik potřeba řešit kapacitu baterie, protože kamera má dostatek energie na svůj provoz. Zabudovaná baterie a její kapacita bude potřeba v případě, že bude vozidlo zaparkované a budete mít zapnutou funkci detekce pohybu. To bude kamera fungovat na samotné baterii. Kapacita baterie se udává v jednotkách mAh. Nízká kapacita baterie se pohybuje okolo 200 mAh. Průměr kapacity, který by mohl být už zajímavý je v rozmezí 300-500 mAh. Vysokokapacitní baterie mají kapacitu okolo 600 a více. Baterii jako takovou, pokud je to možné lze nabíjet i pomocí USB kabelu.
Další důležité parametry a funkce
Ve zkratce si ještě probereme parametry a funkce, které nejsou ty nejvíce rozhodující, ale jsou také důležité pro četnou část uživatelů.
- Detekce pohybu je funkce, která zaznamenává a hlídá zaparkované vozidlo, kdy je chráněno před nabouráním nebo vandalismem.
- GPS modul je modul, který bývá součástí nebo jej lze dodatečně dokoupit. GPS poskytne informace o poloze a nebo také o rychlosti či směru jízdy.
- Automatické zapnutí je praktická funkce, která umí zapnout automaticky kameru při nastartování vozidla.
- Displejem většina těchto přístrojů disponuje. Je jen na vás, jakou velikost displeje budete preferovat vy.
- Noční režim je funkce, která bude vhodná pro ty, co jezdí často večer a v noci a při snížených světelných podmínkách. Noční režim se automaticky spustí při zhoršených světelných podmínkách.
- Optická stabilizace není často obvyklou funkcí autokamer. Pokud je k dispozici, tak je záznam méně roztřesený, tedy kvalitnější.
- Menu v češtině je důležité pro ty, kteří neumí anglický jazyk. Některé modely disponují češtinou jiné většinou mají na výběr anglický jazyk či další cizí.
- Mikrofon, pokud je součástí, tak zaznamenává také zvuk, který může být někdy důležitý při nějaké události.
- Ovládání je buď tlačítkové, dotykovým displejem nebo pomocí aplikace.
- Hlasové ovládání je také možnost, většinou je možné kameru ovládat v českém nebo anglickém jazyce.
- Provozní teplota je rozmezí teplot udávaný výrobcem. Pokud kamera pracuje mimo toto rozmezí může být poškozena.
Příslušenství pro autokamery
K některým modelů kamer je možnost dodatečně dokoupit další příslušenství. Většinou se jedná o tyto nejvíce žádané produkty:
- Paměťové karty nakupujeme podle doporučení výrobce. Tzn. ty, které jsou podporovány vaší kamerou, nejčastěji jsou to MicroSD. Je nutné si zkontrolovat maximální podporovanou kapacitu paměťové karty.
- Magnetické držáky plní funkci rychlého a jednoduchého uchycení a vyjmutí kamery. Obecně jsou v příslušenství většiny autokamer.
- GPS modul, díky kterému je možné zaznamenávání polohy vozidla. Je jen na vás, zdali si vyberete kameru, která má GPS modul součástí nebo zdali modul dokoupíte dodatečně.
- Zadní kamera, tj. duální kamera je doplňkovou kamerou, která je vhodná pro záběry zezadu. Některé modely autokamer mají duální kameru součástí příslušenství, jiné mají tu možnost dodatečně ji dokoupit.
- UV filtr dokáže zlepšit nahrávaný záznam za slunečného počasí.
- Polarizační filtr lze dokoupit, odfiltruje odlesky a další přesvětlená místa
Jízdní asistenti
V této části si postupně vysvětlíme různé detekce, kterými může být vybavena kamera do auta. Tyto detekce jsou vám nápomocné jak při parkování, tak při jízdě.
- Detekce jízdních pruhů funguje na principu upozornění řidiče, pokud automobil opustí jízdní pruh.
- Detekce rychlostních radarů je v České republice legální funkcí, kterou je možné využívat. Kamery, které disponují GPS modulem a zároveň spolupracující s databází radarů vám umí spolehlivě poskytnout upozornění na tyto rychlostní radary.
- Detekce vozidel umí rozpoznat vozidla před vaším vozidlem.
- Detekce jízdy na červenou je chytrá vychytávka, která upozorní na blížící se křižovatky.
- Detekce čelního střetu je speciální systém, který umí varovat před možným čelním střetem.
- Detekce rozjíždění vozidla před vámi je funkce obvykle vhodná do kolon nebo při stání na červenou. Autokamera automaticky rozpozná, že se auto před vámi rozjede.
- Hlasové varování jsou v podstatě hlasové upozornění na možné nebezpečí a překážky.
Typ kamery
Na trhu je nepřeberné množství různých druhů a modelů kamer. Abyste se dobře orientovali mějte na paměti toto základní rozdělení:
- Klasické autokamery jsou nejvíce rozšířené. Je to přední kamera, která je umístěna nahoře na předním skle nebo na palubní desce. Umí snímat dění před vozidlem.
- Duální kamera je umístěna na čelním skle. Snímá prostor před vozidlem a zároveň monitoruje prostor uvnitř vozidla.
- Externí kamery do auta nejsou tolik rozšířené, ale disponují další přídavnou optikou. Snímají tedy, co se děje před vozidlem i za ním. Je umístěna na zadním skle automobilu.
Jak zapojit autokameru
Ještě před samotným zapojením kamery je důležité si uvědomit, kde je to optimální místo, kde bude kamera umístěna. Většinu kamer je vhodné umístit nahoru a do středu na čelní sklo, tím budete mít zachycené dění obou jízdních pruhů. Dbejte ať vám kamera nebrání ve výhledu, což může vést k odvádění pozornosti. Kameru lze nejčastěji uchytit prostřednictvím přísavek a nebo přilepením. Samotný rychloupínací magnetický držák je téměř vždy součástí příslušenství. Do kamery nezapomeňte vložit paměťovou kartu, která je podporována pro ten daný model autokamery.
Zapojení do autozapalovače
Teď se dostáváme k samotnému zapojení. Zapojit kameru lze jednoduše pomocí napájecího kabelu do autozapalovače. Nezapomeňte na zajištění napájecího kabelu, například lepící páskou nebo nějakým úchytem, protože by vám mohl při jízdě takto nezabezpečený kabel vadit nebo překážet.
Zapojení do pojistkové skříně
Další možnost se nabízí zapojit autokameru do pojistkové skříně. Autonabíječku spojte s autozásuvkou pojistkovou odbočkou, kterou zapojíte do pojistek automobilu, tak aby vám to vyhovovalo. Buď se ji rozhodnete připojit na spínací obvod a ten bude zapojen pouze při zapnutém motoru (kamera se bude automaticky sama zapínat se startem vozidla a vypínat při vypnutí motoru) nebo autonabíječku můžete připojit na stálo na zapojený obvod (kamera bude nahrávat stále, pokud vy ji manulně nevypnete). Ještě, než kameru začnete naostro používat ověřte si, zdali máte v nahrávaném záznamu to okolí, které potřebujete pro své soukromé účely. Teď přichází řada na důležitá nastavení kamery, jak kvality a rozlišení nahrávání, tak i další přídavné funkce, kterými je kamera vybavena. Většina autokamer má funkci automatické zapnutí, to zajistí, že se kamera a její nahrávání automaticky zapne a spustí při nastartování vašeho vozidla.
Autokamery v zahraničí
Máte autokameru nastálo v autě a chystáte se do zahraničí? Před plánovanou cestou do zahraničních destinací je nutné se informovat o tom, jaká pravidla platí v konkrétních zemí při využívání autokamery při cestování. Legislativa pro používání autokamer v automobilu se může průběžně měnit, proto, co platí dnes nemusí platit za půl rok či rok.
Obecně Evropská Unie nemá žádnou jednotnou legislativu pro používání kamer v autě, tudíž je důležité se zaměřit na každou zemi Evropy zvlášť a jak řeší legislativu svým vlastním způsobem.
V České republice a na Slovensku platí stejná legislativa při používání palubních kamer. Platí možnost používání bez omezení, jen pro své soukromé účely. Pouze pokud chcete záběry zveřejnit na sociálních sítí je nutné upravit záznam tak, aby na nich nebyla identifikovatelná registrační značka nebo osoby.
Naopak u našich sousedů v Rakousku je používání kamer o něco složitější. Všechny autokamery musí být pevně instalované a pokud chcete snímat veřejný prostor (silnice, chodníky) je nutné se registrovat u úřadu pro ochranu osobních údajů.
Naopak Německo nedovoluje nepřetržité natáčení. Zde platí stejné pravidlo, jako u ostatních, záznamy je možné zveřejnit pouze s úpravou, aby nebyly rozeznatelné SPZ či obličeje osob.
Natáčení v Polsku je dovoleno, záznamy jsou určeny pro vaše soukromé účely. Pro sdílení videa nezapomeňte na úpravu záznamu, tak aby nebyly zřejmé SPZ či osoby.
Ve Francii je možné snímání dění, ale důkazní materiál je možné předat pouze policii nebo mít pro své soukromé účely.
Existují však v Evropské Unii země, kde je ilegální použití kamery v autě. Příklad v Lucembursku nemůžete používat kameru při snímání cesty, ale vlastnit autokameru je možné.
Ve Švýcarsku se nesmí používat autokamera. Existují zde určité podmínky, kdy je možné mít kameru zapnutou, ale tyto podmínky se prakticky vylučují. Použít kameru lze pouze v případě, kdy všichni zúčastnění na kameře se záběry souhlasí, nebo lze nahrávat pouze důležité události při vaší cestě, což je prakticky nemožné, zapnout kameru před nehodou a podobných situací, do kterých se můžeme dostat.
Velmi tvrdé postihy jsou v destinaci Portugalska, zde totiž platí, že palubní kameru je nelegální používat, ale i problém vlastnit.
Nakonec této problematiky nabízíme seznam zemí, ve kterých je možné bez konkrétních omezení používat kameru. Mějte na paměti, že kamera musí být umístěna správně, tedy tak, aby nebyla v zorném poli řidiče. Dále dbejte na obecné pravidlo, že pokud chcete záznam zveřejnit vždy je nutná úprava, a to v podobě rozmazání obličejů a registračních značek. Konkrétně se jedná o tyto země: Česká republika, Albánie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Dánsko, Estonsko, Finsko, Gruzie, Chorvatsko, Itálie, Irsko, Island, Litva, Lotyšsko, Makedonie, Malta, Moldavsko, Nizozemsko, Norsko, Rumunsko, Rusko, Slovinsko, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Turecko a Velká Británie.