Jak začít běhat a vydržet?

Chcete začít běhat, ale pokaždé vás napadnou stovky důvodů, proč to odložit na zítřek? Poradíme vám, jak se překonat a vyběhnout. Nejtěžší je obout si tenisky a rozběhnout se. Uvidíte, že po pár zdolaných kilometrech vás to začne bavit. Chcete vědět, jak na to!

Správná technika

Abyste si při běhu neublížili, je potřeba myslet na správnou techniku. Nezapomínejte, že běh je přirozený pohyb a běhat může opravdu skoro každý. 

Ramena, paže a ruce

Prvním krokem je uvolnění těla – hlavně ramen, které by se měly při běhu přirozeně pohybovat u těla. Paže ohněte přibližně do pravého úhlu. Vaše dlaně by neměly být křečovitě sevřené v pěst, ale uvolněné a mírně zavřené. Paže běžců se běžně pohybují v pravém úhlu podél těla od úrovně kyčlí až po rameno.

Hrudník a trup

Důležité je si uvědomit, že těžiště se při běhu nachází v přední části hrudníku. Trup předkloňte mírně dopředu, narovnejte hlavu a pánev mírně podsaďte. Dávejte si pozor, abyste se neprohýbali v zádech, předejdete tak nepříjemným bolestem zad. 

Nohy

Dostáváme se k části těla, na které to všech stojí. Správný došlap je alfa a omega běhu. Věděli jste, že vaše chodidla jsou při běhu zatěžovány 2 – 3 x více, než při běžné chůzi? Abyste předešli zranění, je důležité naučit se správně došlapovat. Možná jste se již setkali s různými názory, zda je lepší došlapovat na špičku, patu nebo zvolit něco mezi tím. Při běhu na rovince se doporučuje došlapovat na střed chodidla. Pokud ale budete sbíhat nějaký kopec, můžete došlapovat i na patu. Zvýšíte tak stabilitu a bude to pro vás příjemnější.

Samozřejmě existuje i běh přes špičku. Vrcholoví atleti běhají v tretrách pouze přes špičku, aby byli co nejrychlejší.

Co si pořídit za výbavu?

Pokud jste úplní začátečníci, nepotřebujete žádnou zvláštní výbavu. Na začátku si vystačíte s teniskami a sportovním oblečením. 

Jak na výběr tenisek?

Na běžeckých botách nešetřete. Vyberte si kvalitní, lehké a opravdu běžecké tenisky. Ne boty do posilovny, na fitness nebo pohorky. Boty by měly být hned při prvním obutí pohodlné. Nečekejte, že se z nepohodlné boty stane po pár vyběhnutí pohodlná obuv.  Jakou zvolit velikost? Zvolte raději trošku větší obuv, než menší. Noha se při běhu v botě nepatrně hýbe a palec by neměl narážet do přední části obuvi. 

Pokud vás běhání bude bavit, můžete svoji výbavu postupně rozšířit. Vhodné je tričko z funkčního materiálu, běžecké legíny nebo kraťasy. Kdo rád běhá s písničkami, může si pořídit bezdrátová sluchátka, která jsou na sport ideální. 

Strava a běh

Zdravá strava a běh jsou považovány za vzor zdravého životního stylu. Jezte pravidelně, pestře a nevynechávejte žádné denní chody. Máme pro vás pár tipů na zdravá chutná smoothie plná vitamínů. Můžete si je připravit na snídani nebo s sebou na svačinu.

Výhody běhu

Ještě jste se neodhodlali vyběhnout? Tady je pár výhod, které vás přesvědčí!

  1. Zdravé kosti a svaly – během neposilujete pouze svaly, ale i kosti a předcházíte tak osteoporóze.
  2. Zdravé srdce – studie dokázaly, že běžcům hrozí menší riziko srdečních chorob a cévních mozkových příhod.
  3. Imunita – pravidelný běh má pozitivní vliv na imunitu. V zimě vás neskolí rýma ani kašel. Přečtěte si další tipy, jak posílit imunitu.
  4. Odbourání stresu – běh je proti stresu jako stvořený. Pročistíte si hlavu a zlepší se vám nálada.
  5. Hubnutí – není asi žádným tajemstvím, že běh je v kombinaci se zdravou stravou dobrým lékem na hubnutí.
  6. Kvalitní spánek – běhání napomáhá ke kvalitnímu spánku. Po fyzické aktivitě je člověk příjemně unavený a dobře se mu usíná.

Dlouhý život – říká se: ,,Ve zdravém těle zdravý duch.” Pravidelný pohyb napomáhá ke zdravému dlouhému životu.

Linda Mannelová

Linda Mannelová

Pisatelka, dítě moderní doby a sociálních sítí, knihomolka, cestovatelka, jogínka, milovnice asijské kultury a kuchyně, obdivovatelka architektury, realista, občas idealista.

Budeme rádi, když nám zašlete svůj názor nebo zkušenosti.

Přidejte komentář

Komparito.cz
Logo
Enable registration in settings - general
Srovnat produkty:
  • Celkem (0)
Srovnat